Jaime: Byl jsem si jistý, že zůstanu

5. února 2010 v 14:32 | Kat |  Jaime Alguersuari
Rozhovor s Jaime Alguersuarim.


Jaké to je mít nyní celou zimu na přípravu? Loni jste prostě naskočil do vozu a závodil jste…
"Je jasné, že tato sezona bude mnohem delší než ta loňská. Navíc máme čas se připravit. Máme dlouhou zimu, protože je před námi velký trénink - v Rakousku a Španělsku. Máme nějaký čas na přípravu a budeme připraveni na sezonu. Ale neznamená to, že to bude jednodušší než loni, protože F1 je vždy těžká, ale věřím, že budeme konkurenceschopní."
"Loni bylo všechno tak rychlé a neznal jsem vůz, neznal jsem okruhy, neznal jsem prostě nic. Tento rok by to mělo být mnohem lepší."
Mnoho lidí v minulém roce popisovalo váš debut tak, že jste byl nejnebezpečnějším pilotem, protože jste předtím nejezdil. Co si o tom myslíte?
"Nevím, je pravdou, že jsem nebral ohledy na ostatní. Prostě mě zajímaly komentáře od týmu a zajímal jsem se o sebe, protože jsem to byl já, kdo závodil. Doufám, že tyto komentáře nebudou pokračovat, zatím si z toho těžkou hlavu nedělám. Je mi jedno, co říkají - zvláště v Maďarsku. Situace byla těžká, to je jasné. Samozřejmě jsem byl novým pilotem, bez zkušeností a je normální, že mě mohli vidět v nebezpečných situacích, protože jsem neměl zkušenosti a neznal jsem vůz F1."
Vy jste ale neudělal nic nebezpečného, nebo snad ano?
"Ne. Nic takové, ale rozumím těm komentářům od ostatních pilotů. Myslím si, že jsem byl férový, chtěl jsem ale být rychlý. Mohl jsem poté přemýšlet o budoucnosti."
Proč trvalo tak dlouho, než bylo potvrzeno, že budete letos závodit? Již dříve bylo jasné, že zde zůstáváte…
"Opravdu nevím. Po Abu Dhabi skončil šampionát a situace pro mě byla jasná. Během zimy jsem musel hodně trénovat, byl jsem však pilot Red Bullu. Můj kontrakt byl s Red Bullem a všechno bylo zafixováno. Ale nevím, možná personální záležitosti. Netuším, proč to trvalo tak dlouho, ale byl jsem jistý, že tu zůstanu. Nebyla tu jiná možnost, co bych dělal. Mimo jiné to bylo stupidní, protože jsem tak mladý a jsem u Red Bullu od patnácti, nedávalo to smysl."
Nyní tu jsou dvě možnosti na testování - Stefan GP a Anthony Hamilton. Myslíte si, že to jsou dobrá zadní kolečka?
"Určitě ano, samozřejmě, že to pomůže. F1 je vždy F1, každý test vždy pomůže. Myslím si, že to je jako na silnici - čím častěji jezdíte na kole, tím jste lepší a silnější. Myslím si, že je vždy dobré testovat vozy F1 a mít možnost k jezdění. Loni jsem nic takového neměl - takže o závodním víkendu jsem musel dělat nové věci."
Jste nejmladší pilot historie Formule 1, co pro vás znamená, že budete závodit proti muži, jakým je Michael Schumacher?
"Myslím si, že je to krásné. Michaelům návrat motivoval každého. Michael není jenom číslo 1 ve Formuli 1, pro mě je něco víc. V osobním životě je profesionální atlet a z jeho pohledu je to opravdu skvělé. Je také krásné, že se vrátil, ale je to prostě další pilot na trati. Mám k němu stejný respekt jako ke každému jinému pilotovi."
Myslíte si, že dnešní pravidla - bez tankování - nahrávají zkušenějším pilotům?
"Ano, sice je nyní těžké to říkat, protože potřebujeme testovat, ale asi tomu bude tak. Potřebujeme vědět, jaký je vůz a jak jsou na tom ostatní. Co se týče paliva, potřebujeme znát, jak je vůz vyvážený. Loni nebyl jednoduchý, a když bychom jej natankovali tak, jako dnes, bylo by to nemožné jej řídit."
"Je jasné, že tento rok to bude těžká, když nádrž bude plná. Je třeba se na to připravit, připravit vůz na jízdu s plnou nádrží. Tak uvidíme, jak to bude fungovat. Určitě to bude pro každého těžké, nejen pro mladé piloty, ale také pro ty zkušené. Proto zde testujeme."
Je divné, že jste odjel osm závodů a nyní začínáte znovu při testování?
"Loni byl pro mě každý závod, každý páteční trénink i kvalifikace testováním. Bylo tam 19 závodních vozů a jeden testovací. Pro mě byl závod testem a nemohl jsem bojovat s ostatními, protože jsem byl ve velké nevýhodě."
"Nevěděl jsem, jak mám zvládnout vůz, když byl plně naložený. Takže tento rok potřebuji natestovat okolo 450-500 km. Největší vzdálenost, kterou jsem loni odjel, byla v pátek, to bylo okolo 300 km. Z fyzického i psychologického pohledu je vždy důležité jezdit dlouhé trasy a přitom sbírat zkušenosti."
Nyní jste připraven na závodní, rostou vaše očekávání?
"Určitě. Tento rok jsem v jiné pozici než loni - nemůžeme to srovnávat. Je jasné, že cíle jsou odlišné. Také moje očekávání od týmu a z vnějšku jsou jiné - určitě."
Mluvil jste o tom, že Schumacher je váš idol na trati i mimo ni. Proč tomu tak je, vždyť nebyl bezchybný, jako například parkování při kvalifikaci v Monaku a předjetí Rubense Barrichella v roce 2002?
"Těžko říci, protože Michael je osobnost pro každého. Má dobré retence, ale stále je to člověk. Každý může udělat chyby a každý může bourat - nebo vyjet mimo trať. Ten, kdo dělá méně chyb, je nejlepší a Michael je jedním z nich."
"Když jsem řekl, že je osobnost, nemyslel jsem jenom technickou a závodní stránku. Je to muž, který když odejde z Formule 1, vezme si motorku - a on zkoušel jezdit na motorce a pokusil se být na ní rychlý. Vzal si motokáru, pokusil se být rychlý a bojoval. Je to styl života, který pilot potřebuje - nejenom v F1. O tom jsem mluvil, když jsem do F1 přišel. Řekl jsem, že budu závodit ve světové třídě, protože miluji auta. Jezdil jsem v motokárách a loni jsem byl i v šampionátu. A miluji to. Je to moje vášeň a doufejme, že mě potkají další dobré věci. Pro toto je motorsport utvořen, a to se mi na Michaelovi líbí."
Jak snášíte velká jména jako Schumacher, Button, Hamilton a Alonso? Jsou tu ještě nějací další piloti?
"Loni to bylo stejně, přestože v Maďarsku jsem byl nezkušený. Jsou to prostě další piloti. Je to tu sice jiná kategorie, F1 je vrchol, ale jsou to další piloti na trati."
Co si myslíte o novém voze?
"V posledních týdnech jsem byl ve Faenze. Vím, že zvenku vypadá vůz velmi dobře. Myslím, že i uvnitř je dobrý. Základ je stejný jako loni, ale samozřejmě je delší a nádrž je větší. Myslím si, že budeme mít velmi dobrý rok."
"My piloti jsme lepší na výkonnost a technickou stránku, ale všechny týmy přes zimu odvedly skvělou práci. Myslím si, že můžeme být nyní spokojení. Je potřeba vidět, jak na tom jsme v testech. Potřebujeme znát, kdo je rychlý a kdo ne, a také co očekávat. Poté uvidíme, jaké to bude v sezoně. Nyní je příliš brzy říkat závěry."
Jaký dopad bude mít nová formule na jízdní styl?
"Z pohledu diváka to bude úžasné. Uvidíme těsnější závodění a nebude tu tolik strategie, přestože musíme měnit pneumatiky. Ale myslím si, že to bude ke každému spravedlivější, protože do kvalifikace jdete s 20 kg paliva. Každý bude mít stejné možnosti, takže ten, kdo bude nejrychlejší, je opravdu nejrychlejší - ne jako loni, kde bylo rozhodující palivo. Letos uvidíme více závodění, to jsem si jist."
"Závody budou náročnější než loni - na fyzický fond i na technickou stránku věci, protože s natankovaným vozem jste o moc pomalejší a potřebujete bojovat. Závody budou těžší, závodění bude těžší. Je potřeba se neustále koncentrovat - ale na druhou stranu budete cítit tu jezdeckou stránku."
Jaké to je mít nyní celou zimu na přípravu? Loni jste prostě naskočil do vozu a závodil jste…
"Je jasné, že tato sezona bude mnohem delší než ta loňská. Navíc máme čas se připravit. Máme dlouhou zimu, protože je před námi velký trénink - v Rakousku a Španělsku. Máme nějaký čas na přípravu a budeme připraveni na sezonu. Ale neznamená to, že to bude jednodušší než loni, protože F1 je vždy těžká, ale věřím, že budeme konkurenceschopní."
"Loni bylo všechno tak rychlé a neznal jsem vůz, neznal jsem okruhy, neznal jsem prostě nic. Tento rok by to mělo být mnohem lepší."
Mnoho lidí v minulém roce popisovalo váš debut tak, že jste byl nejnebezpečnějším pilotem, protože jste předtím nejezdil. Co si o tom myslíte?
"Nevím, je pravdou, že jsem nebral ohledy na ostatní. Prostě mě zajímaly komentáře od týmu a zajímal jsem se o sebe, protože jsem to byl já, kdo závodil. Doufám, že tyto komentáře nebudou pokračovat, zatím si z toho těžkou hlavu nedělám. Je mi jedno, co říkají - zvláště v Maďarsku. Situace byla těžká, to je jasné. Samozřejmě jsem byl novým pilotem, bez zkušeností a je normální, že mě mohli vidět v nebezpečných situacích, protože jsem neměl zkušenosti a neznal jsem vůz F1."
Vy jste ale neudělal nic nebezpečného, nebo snad ano?
"Ne. Nic takové, ale rozumím těm komentářům od ostatních pilotů. Myslím si, že jsem byl férový, chtěl jsem ale být rychlý. Mohl jsem poté přemýšlet o budoucnosti."
Proč trvalo tak dlouho, než bylo potvrzeno, že budete letos závodit? Již dříve bylo jasné, že zde zůstáváte…
"Opravdu nevím. Po Abu Dhabi skončil šampionát a situace pro mě byla jasná. Během zimy jsem musel hodně trénovat, byl jsem však pilot Red Bullu. Můj kontrakt byl s Red Bullem a všechno bylo zafixováno. Ale nevím, možná personální záležitosti. Netuším, proč to trvalo tak dlouho, ale byl jsem jistý, že tu zůstanu. Nebyla tu jiná možnost, co bych dělal. Mimo jiné to bylo stupidní, protože jsem tak mladý a jsem u Red Bullu od patnácti, nedávalo to smysl."
Nyní tu jsou dvě možnosti na testování - Stefan GP a Anthony Hamilton. Myslíte si, že to jsou dobrá zadní kolečka?
"Určitě ano, samozřejmě, že to pomůže. F1 je vždy F1, každý test vždy pomůže. Myslím si, že to je jako na silnici - čím častěji jezdíte na kole, tím jste lepší a silnější. Myslím si, že je vždy dobré testovat vozy F1 a mít možnost k jezdění. Loni jsem nic takového neměl - takže o závodním víkendu jsem musel dělat nové věci."
Jste nejmladší pilot historie Formule 1, co pro vás znamená, že budete závodit proti muži, jakým je Michael Schumacher?
"Myslím si, že je to krásné. Michaelům návrat motivoval každého. Michael není jenom číslo 1 ve Formuli 1, pro mě je něco víc. V osobním životě je profesionální atlet a z jeho pohledu je to opravdu skvělé. Je také krásné, že se vrátil, ale je to prostě další pilot na trati. Mám k němu stejný respekt jako ke každému jinému pilotovi."
Myslíte si, že dnešní pravidla - bez tankování - nahrávají zkušenějším pilotům?
"Ano, sice je nyní těžké to říkat, protože potřebujeme testovat, ale asi tomu bude tak. Potřebujeme vědět, jaký je vůz a jak jsou na tom ostatní. Co se týče paliva, potřebujeme znát, jak je vůz vyvážený. Loni nebyl jednoduchý, a když bychom jej natankovali tak, jako dnes, bylo by to nemožné jej řídit."
"Je jasné, že tento rok to bude těžká, když nádrž bude plná. Je třeba se na to připravit, připravit vůz na jízdu s plnou nádrží. Tak uvidíme, jak to bude fungovat. Určitě to bude pro každého těžké, nejen pro mladé piloty, ale také pro ty zkušené. Proto zde testujeme."
Je divné, že jste odjel osm závodů a nyní začínáte znovu při testování?
"Loni byl pro mě každý závod, každý páteční trénink i kvalifikace testováním. Bylo tam 19 závodních vozů a jeden testovací. Pro mě byl závod testem a nemohl jsem bojovat s ostatními, protože jsem byl ve velké nevýhodě."
"Nevěděl jsem, jak mám zvládnout vůz, když byl plně naložený. Takže tento rok potřebuji natestovat okolo 450-500 km. Největší vzdálenost, kterou jsem loni odjel, byla v pátek, to bylo okolo 300 km. Z fyzického i psychologického pohledu je vždy důležité jezdit dlouhé trasy a přitom sbírat zkušenosti."
Nyní jste připraven na závodní, rostou vaše očekávání?
"Určitě. Tento rok jsem v jiné pozici než loni - nemůžeme to srovnávat. Je jasné, že cíle jsou odlišné. Také moje očekávání od týmu a z vnějšku jsou jiné - určitě."
Mluvil jste o tom, že Schumacher je váš idol na trati i mimo ni. Proč tomu tak je, vždyť nebyl bezchybný, jako například parkování při kvalifikaci v Monaku a předjetí Rubense Barrichella v roce 2002?
"Těžko říci, protože Michael je osobnost pro každého. Má dobré retence, ale stále je to člověk. Každý může udělat chyby a každý může bourat - nebo vyjet mimo trať. Ten, kdo dělá méně chyb, je nejlepší a Michael je jedním z nich."
"Když jsem řekl, že je osobnost, nemyslel jsem jenom technickou a závodní stránku. Je to muž, který když odejde z Formule 1, vezme si motorku - a on zkoušel jezdit na motorce a pokusil se být na ní rychlý. Vzal si motokáru, pokusil se být rychlý a bojoval. Je to styl života, který pilot potřebuje - nejenom v F1. O tom jsem mluvil, když jsem do F1 přišel. Řekl jsem, že budu závodit ve světové třídě, protože miluji auta. Jezdil jsem v motokárách a loni jsem byl i v šampionátu. A miluji to. Je to moje vášeň a doufejme, že mě potkají další dobré věci. Pro toto je motorsport utvořen, a to se mi na Michaelovi líbí."
Jak snášíte velká jména jako Schumacher, Button, Hamilton a Alonso? Jsou tu ještě nějací další piloti?
"Loni to bylo stejně, přestože v Maďarsku jsem byl nezkušený. Jsou to prostě další piloti. Je to tu sice jiná kategorie, F1 je vrchol, ale jsou to další piloti na trati."
Co si myslíte o novém voze?
"V posledních týdnech jsem byl ve Faenze. Vím, že zvenku vypadá vůz velmi dobře. Myslím, že i uvnitř je dobrý. Základ je stejný jako loni, ale samozřejmě je delší a nádrž je větší. Myslím si, že budeme mít velmi dobrý rok."
"My piloti jsme lepší na výkonnost a technickou stránku, ale všechny týmy přes zimu odvedly skvělou práci. Myslím si, že můžeme být nyní spokojení. Je potřeba vidět, jak na tom jsme v testech. Potřebujeme znát, kdo je rychlý a kdo ne, a také co očekávat. Poté uvidíme, jaké to bude v sezoně. Nyní je příliš brzy říkat závěry."
Jaký dopad bude mít nová formule na jízdní styl?
"Z pohledu diváka to bude úžasné. Uvidíme těsnější závodění a nebude tu tolik strategie, přestože musíme měnit pneumatiky. Ale myslím si, že to bude ke každému spravedlivější, protože do kvalifikace jdete s 20 kg paliva. Každý bude mít stejné možnosti, takže ten, kdo bude nejrychlejší, je opravdu nejrychlejší - ne jako loni, kde bylo rozhodující palivo. Letos uvidíme více závodění, to jsem si jist."
"Závody budou náročnější než loni - na fyzický fond i na technickou stránku věci, protože s natankovaným vozem jste o moc pomalejší a potřebujete bojovat. Závody budou těžší, závodění bude těžší. Je potřeba se neustále koncentrovat - ale na druhou stranu budete cítit tu jezdeckou stránku."
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama