Alonso o nějtěžším momentu kariéry i o tom, co dělá o závodním víkendu

15. dubna 2013 v 19:36 | Katka |  Fernando Alonso
Fernando Alonso dal před pár týdny možnost fanouškům, aby se ho zeptali na cokoliv. Během dvou dní dostal 11 tisíc otázek! Tady je první část odpovědí. U některých odpovědí jsem vložila odkazy, např. hned u druhé otázky se můžete podívat na video z nehody, dále jsou přiloženy třeba fotky.
Myslím, že je to docela dobré načasování, po tom jeho včerejším vítězství. Odpovídal tedy před tímto víkendem. Jinak nevím, jak v následujících dnech budu stíhat, začínají mi zkoušky, takže toho mám až nad hlavu. Tak se mnou mějte trpělivost :D

Bál jsi se někdy během závodění?
Ano. Někdy když hodně prší a vy za někým jedete... vůbec nic nevidíte! V těchto momentech máte pocit nevyhnutelného respektu a znepokojení.

Jaká byla nejhorší nehoda, kterou jsi kdy zažil?
Bez debat to byla moje nehoda v Brazílii v roce 2003. Měl jsem velké štěstí, že jsem odešel z Interlagosu nezraněn, dokonce jsem si ani nic nezlomil. Byla to největší nehoda mé kariéry. Pamatuju, že tam byla po trati roztroušena spousta trosek z auta. Nebyl jsem schopný se vyhnout pneumatice a zbytek se udál velmi rychle. Po nárazu do pneumatiky, vletělo auto do bariéry vlevo, pak přes trať a narazilo do zdi vpravo. Byl jsem trošku grogy, když jsem se dostal z auta a také to bolelo, ale věděl jsem, že jsem si nic nezlomil. Mou jedinou starostí bylo uklidnění rodiny gestem, že jsem v pořádku.


Pokud by jsi si mohl vybrat jakéhokoliv jezdce z minulosti, proti kterému by jsi mohl závodit, koho by jsi si vybral a proč?
Vybral bych si Sennu. Byl nejlepší.

Michael Schumacher nebo Ayrton Senna?
Ayrton, bez debat.

Jaké Ferrari preferuješ? #f60 #f150 #f2012 #f138? A které Ferrari z minulosti by jsi chtěl řídit?
F10 je nejlepší auto, jaké jsem kdy řídil. Pokud mluvíme o zkoušení.. Myslím, že bych si vybral F2004.

Pokud by jsi si mohl vybrat vítězné auto z jakékoliv éry F1, jaké by jsi si vybral?
Vybral bych si Ferrari. Nejlepší auta, která většinou vyhrála, byla Ferrari.

Co se nejvíce změnilo od tvých prvních let v F1 až do teď?
Je tu oblast, která získala větší a větší důležitost: aerodynamika. Také koňská síla vozu..

S kým jsi si v průběhu své kariéry a života užíval nejvíc závodění?
Nejlepší souboje byly vždy při motokárových závodech. Velká, velká legrace!!!

Změnilo se něco, když jsou teď 3 Španělé v jednom týmu? Zavedli jste něco typicky španělského?
Hahaha, ne! Nic se nezměnilo, jsme stále v menšině. Jsme to my, kdo se musíme přizpůsobit..;)

Jakou vlastnost Pedra, Marca Gené, Felipe Massy, Vettela, Hamiltona a Kimiho by jsi vyzdvihl?
Všichni jsou to jezdci s velkým talentem, kteří dokáží jezdit i s vozem, které není perfektní.

Pokud by jsi mohl vybrat jeden okruh a přidat ho do současného kalendáře F1, který by to byl?
Rád bych závodil v Mugellu. Znám ten okruh dobře a je více než připraven v každém ohledu na návrat do kalendáře.

Co si opravdu myslíš o okruhu v Austinu a máš opravdu rád to město?
Myslím, že trať v Austinu je fantastická. Americký okruh je plný skvělých výzev, zvláště pak první sektor. Atmosféra během závodu, město a víkend celkově je jeden z nejlepších v celém roce. Myslím, že to byl skvělý tah pro F1 vrátit se do USA.

Dnes ráno jsem se zeptal sám sebe, jak a kdy testujete vůz. Vidíme jen oficiální testy.
To jsou také všechny testy! Během sezony více netestujeme, protože to není povoleno.

Jaká je průměrná spotřeba benzínu během závodu?
Kolem 200 litrů za závod. Na 315 km...

Pokud stiskneš tlačítko DRS mimo DRS zónu, aktivuje se?
Ne, neaktivuje. DRS je naprogramované jen na rovinky, kde je možné ho použít.

Jaké je tajemství rychlosti v dešti?
Tajemství?.. Hodně trénovat v motokárách! ;) A pak vám to dá sebedůvěru, abyste zvyšoval rychlost každým kolem.

Co říkáš na motory pro příští rok? Jak to vypadá s motory Ferrari?
Pravdou je, že vůbec netuším. Nemyslím, že toho budeme moc vědět až do ledna 2014. Budou to malé motory s menší silou... spíš úkol pro techniky.

Nemyslíš, že s těmi motory pro příští sezonu, bude F1 míň formulí 1?
No, pravidla vždy vedla ke snížení rychlosti vozu. Je to trošku zvláštní, ano. Na druhou stranu se ale technologie F1 přibližuje silničním automobilům.

V10,V8 nebo motory V6?
Vybral bych si ty desetiválcové.

Jak poznáš, že kolo, které jsi zajel, bylo dobré?
Víme to díky určitým indikátorům na volantu. Ukazují vám časový odstup od nejrychlejšího kola, které jste zatím zajel. V každé zatáčce, kterou projedete, vám to ukáže nový čas, na který jedete, pak víte jak si vedete v celém kole.

Fer, v konkurenci vozů, když brzdíš a zpomalíš, proč zároveň šlapeš na plyn?
Tak se vyhnete zablokování zadní pneumatiky. V závodním voze mají brzdy a zadní pneumatiky tendenci se zablokovat. Takže se to snažíte kompenzovat stlačením plynu.

Myslíš, že je lepší jezdit pomaleji v extrémně mokrých podmínkách a potěšit diváky nebo nejezdit vůbec?
Hehehe, jezdit pomaleji v kvalifikaci F1, teď vám řeknu pravdu, je nemožné. Pomalu a kvalifikace nejde dohromady. Vozy F1 se současnou aeradynamikou a pneumatikami nejsou připraveny pro velké množství vody, za poslední dobu se to párkrát stalo v závodě nebo trénincích a musely tak být zastaveny. Je takřka nemožné dokončit kolo. Jestli je, jak říkáte potěšení diváků cenou za to, že 22 pilotů na roštu riskuje své životy, pak si myslím, že to za to nestojí. Jediná možná cesta je restart o hodinu později nebo dokonce o den později.

Proč někteří piloti dostávají na simulátoru závratě?
Je to reakce mysli. Když jezdci pracují na simulátoru, obraz, který vidí na obrazovce, ani trošku neodpovídá tomu, co si paměť pamatuje ze situací, kdy řídíte závodní auto. Proto vysílá mysl podnět, že to neočekává a reaguje tím, že se chrání. V tom případě přijde ochrana v podobě závratí a nevolnosti.

Jaký je tvůj běžný závodní den? Kdy přijedeš na trať, jíš, cvičíš, setkáš se s inženýry apod.
Předpokládejme, že se jedná o závod, který začne ve 14 hodin, tohle by byl program (až do závodu, potom se setkáváme s médii a inženýry..)
-Snídaně: 08:30h
-Okruh: 09:00h
-Sponzoři/akce: 09:30h
-Oběd: 10:30h
-Strategická schůzka: 11:00h
-Pozdravení fanoušků: 12:20h
-Strečink/převlečení: 13:00h
-Zahřívací kolo: 13:30h
-Závod: 14:00h
Jak vidíš sezonu, po té smůle v posledním závodě? Stále máš otevřené šance?
Vypadá to dobře, mé možnosti jsou samozřejmě stále otevřené. Navíc, statistiky ukazují, že za sezonu to vychází na dvě až tři odstoupení, pak by bylo logické, že bychom nedokončili jinou neděli. Bylo by to logické a očekávatelné. Sezona je velmi dlouhá, dokončili jsme jen 2 velké ceny. Stalo se to Rosbergovi v Austrálii, mně v Malajsii.. Stane se to každému.

Věříš, že máš auto, které je schopné vyhrávat závody bez toho, aniž by jsi podal extra výkon jako loni?
Jakékoliv vítězství vyžaduje mimořádný výkon. Doufejme, že letos budu mít znovu šanci vyhrávat velké ceny.

Proč si myslíš, že bylo lepší zůstat na trati než zajet do boxů?
Když vidíte zpětně výsledek, je lehké říct, že by bylo lepší jet do boxů. Ale jedná se o rozhodnutí, které bylo učiněno během pár sekund, během kterých si myslíte, že můžu zajet ještě další kolo, kde bychom zajeli do boxů a vyměnili na suché gumy. V každém případě, závodní simulace stanovila, že pokud bych zastavil k výměně nosu, dokončil bych na 9. nebo 10. místě, takže jsme toho moc neztratili. Problém nebyl přijet do boxů, poškození se stalo při kolizi a to je něco, čeho se v budoucnu budeme snažit vyvarovat..;)

Mluvil jsi s Webberem, když tě pak zmínil na podiu?
S Markem mluvím často. Poděkoval jsem mu, že mě na podiu zmínil. Doufejme, že spolu v budoucnu budeme na podiu ještě mnohokrát.

Bylo speciální vyhrát v Monze s Ferrari, stejně jako ve Valencii, kde jsi to taky dokázal a kde tě všichni podporovali?
Ano, byla to dvě speciální vítězství. Pamatuju si ty zvláštní emoce. Když jezdíte doma a v tomto případě je to pro mě u obou "doma," podpora, která se vám dostane, to dělá unikátním.

Co bylo nejtěžším momentem ve tvé kariéře v F1? McLaren 2007, Minardi 2001 nebo Benetton 2002?
Můj nejtěžší "moment" přišel v roce 2002, kdy jsem byl testovacím jezdcem Renaultu. Zaujmout roli testovacího jezdce a vidět tak závody zvenku, v TV, bylo pro mě daleko nejtěžším momentem.

Co je tvým největším cílem v F1? Že jednou, až odejdeš, si budeš moci říct: Dokázal jsem to?
No, když jsem s tímhle začal, chtěl jsem být světovým šampionem a to jsem dokázal. Takže až odejdu, budu si moci říct: dokázal jsem to!! ;)

Budeš chtít zakončit svou kariéru v F1, nebo by jsi chtěl závodit v jiných závodech?
To je něco, o čem jsem se ještě nerozhodl. Záleží na tom, jak na tom budu, až ta chvíle přijde... Čím si jsem jistý je, že pokud bych pokračoval v závodění, bylo by to spíš pro zábavu než kvůli něčemu jinému. Ale uvidíme! Ve mně je pořád tolik F1 života!

Chtěl by jsi skončit kariéru u Ferrari?
Ano, to je to, co udělám. Je to nejlepší tým na světě, nic není víc než Ferrari.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Michal Michal | 16. dubna 2013 v 9:59 | Reagovat

Nic neni víc než Ferrari. ;-) Tak doufám že se to začne potvrzovat i výsledkově. Chtělo by to tak tři tituly v řadě. :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama