Recenze: Aussie Grit: My Formula One Journey

18. března 2017 v 23:01 | Katka |  Recenze
Konečně jsem dočetla knížku od Marka Webbera a můžu vám ji trošku zrecenzovat :-)

Hned na začátek - knížku můžete sehnat jen v angličtině a nemyslím si, že bude přeložena do češtiny. Nejlevněji jsem ji našla zde za 273 Kč (myslím, že jsem jí tam i kupovala).

Ale teď k samotnému obsahu. Knížku píše sám Mark a popisuje celou jeho cestu od mládí až k vysněné Formuli 1. Od malého kluka, co lezl na stromy, aby na závodech lépe viděl, až po muže, co bojoval o titul mistra světa.


Vypráví o tom, co všechno ho stálo dostat se tak daleko. Mě osobně se tam líbilo, jak popisoval svůj vztah se svojí partnerkou Ann. Ta je o hodně let starší než on a pracovala pro něj jako jeho manažerka. Postupně se z pracovního vztahu vyklubala láska, kterou však museli před světem tajit. Přece jen by nevypadalo dobře, kdyby jakožto jeho přítelkyně chodila a snažila se pro něj najít práci. Vypadalo by to prostě tak, že to dělá jen kvůli tomu, že spolu randí. Špatně to ale nesla i jeho rodina. Důvodem byl samozřejmě věkový rozdíl. Na Marka i Ann to dolehlo, a tak se dohodli, že vztah ukončí a budou pokračovat jen v pracovním vztahu. Mark pak začal chodit se spolužačkou ze střední, ale nakonec se s Ann dali stejně zase dohromady. V celé té knížce je znát, jak moc pro Marka znamená a jak moc ji má rád.



Je jasné, že Ann měla na jeho kariéru velký vliv a řekla bych, že bez ní by se do F1 asi nikdy nedostal. Celou knížku vlastně píše, jak nereálný pro něj byl sen být jezdcem Formule 1. Pocházel z australského města Quenbeyan a nevěřil, že by se kluk odtamtud mohl dostat až na samotný vrchol. Přes spoustu překážek se tam ale dostal a jako jeden z mála uspěl. Dokázal vyhrávat závody, a dokonce bojovat o titul. Ten sice nevyhrál, ale do historie se rozhodně zapsal. Památná bude hlavně jeho rivalita se Sebastianem Vettelem.

Právě jeho vztah s Vettelem a vůbec celá situace v tehdejším Red Bullu byla věc, která fanoušky na této knize zajímala nejvíc. Podle mě to bylo nezvládnuté ze strany RB. Nechali to zajít hodně daleko, a především nedokázali nijak zkrotit Vettela. Nevím, jak přesně to tam mají, ale z nějakého důvodu se Horner nedokázal postavit Helmutovi Markovi, který se netajil tím, že by chtěl tým jen s jedním vozem. Webber by v něm samozřejmě neseděl.

Za všechno hovoří událost po Markově prvním vítězství v F1. To se mu podařilo v Německu roku 2009.

"Jen jeden malý mráček měl ten památný den. To když okamžitě po závodě přišel do hospitality Red Bullu jeden dobře známý televizní komentátor. Když se podíval kolem na všechny členy týmu, zeptal se Ann: ,Proč ty protáhlé tváře?´Pak mu to došlo. ,Už chápu. Vyhrál špatný jezdec.´ Byl to všeříkající komentář a i když nám to nemohlo zkazit radost, později jsme si uvědomili, že narazil na jádro pudla. Před kamerami se slavilo, ale bylo jasné, že někteří z managementu nebyli nadšení, že jsem vyhrál na Sebově vlastní půdě."

Mark vyprávěl o všech kontroverzních situacích. Jednou z těch nechvalně proslulých byla Malajsie 2013 a "Multu21". Jelikož si myslím, že to bude zajímat hodně z vás, tak si pomůžu úryvkem (není to úplně celé, ale alespoň pro ukázku).

"Věděl jsem, že Seb to vezme do svých rukou, a to i přes radiovou komunikaci, že závod je můj. Ať myslel na cokoliv, když mě předjížděl, nebyl jsem ani tak naštvaný jako smutný, že ten tým došel do tak neutěšeného stavu."

"Seb se mnou chtěl mluvit, než jsme došli na pódium. Já ale nechtěl poslouchat. Když jsme se na podium dostali, tak byl Martin Brundle, který dělal rozhovor, v těžké situaci. Tehdy jsem řekl, že Sebastian se sám rozhoduje, že neuposlechne rozkazy a pak ho senior management Red Bullu zase jako vždy ochrání."

"Po pódiu mi Sebastian řekl, že mi chtěl to vítězství vrátit. Věděli jsme, že tiskovka bude příšerná pro všechny. Sedět vedle Seba nebylo příjemné. Popsal celou situaci a řekl, že mi zavolá do Austrálie, kam jsem po závodě letěl. Nepřekvapilo mě, když mi místo toho zavolal Dietrich Mateschitz. Byl rozčílený z toho, co se stalo a co to udělalo s image Red Bullu. Chtěl znát můj pohled na věc, a tak jsem mu to vysvětlil."

"Sebastiana jsem pak viděl až ve čtvrtek během víkendu v Číně. Řekl jsem mu, že si musíme promluvit. Následující konverzace pro mě byl momentem, který mě v celém našem vztahu nejvíce zklamal. Řekl mi, že ho naštvalo, co jsem řekl na pódiu v Malajsii. Zatímco mě respektuje jako jezdce, jako člověka pro mě už nemá žádný respekt. To pro mě bylo už moc a tak jsem jen řekl: ,Tak máme asi problém. Tak to je.´"

............

"Když pak Ann na Christiana (Hornera) tlačila, aby jí řekl, proč tým nikdy nenapomenul Seba nebo nějak ten incident nepotrestal, řekl, že pár dní po závodě dostali dvoustránkový dopis od Sebova právníka. Stálo tam, že došlo k porušení jeho smlouvy, když mu tým dal nesmyslný příkaz. Red Bull evidentně cítil, že jsou v hrozné situaci, protože to skončilo tak, že nám oběma vyplatili bonus za vítězství a nebyly to vůbec malé částky!"

Mě ta knížka celkově připravila o iluze. Vlastně mi přišlo, že celá ta situace byla ještě horší, než jsem si myslela. Takhle s odstupem jsem na to přeci jen koukala jinak než tenkrát, ale teď jsem z toho byla smutná. A v některých pasážích mi bylo Marka opravdu líto.

Pokud bych to měla shrnout, tak tím viníkem všeho byl Helmut Marko. Horner mu nedokázal nijak vzdorovat. Sám Webber řekl, že ho Horner svým chováním zklamal. Naopak za ním stál Adrian Newey i Helmut Mateschitz. Jenže ten měl práci s jinými věcmi a tak řízení nechával na Hornerovi. Ten to ale evidentně nezvládl. Vettel si vlastně mohl dělat, co chtěl a Marko dával Webberovi najevo, že pro něj nic neznamená. Vettel prostě dělal to, co mu bylo dovoleno. Proč taky ne? Měl to být ale tým, kdo ho měl usměrnit a říct, že takhle to nejde. Ne ho v tom podporovat - když ho například Mark porazil, tak mu namluvili, že měl Vettel poškozené auto, protože nedokázal pochopit, že Webber odvedl lepší práci.

Webber byl tedy v rámci týmu v ne zrovna ideální situaci a tehdy začaly první kontakty s Porsche. Navíc ho Alonso začal přemlouvat, aby přešel do Ferrari. Webber se nakonec rozhodl, že zůstane ještě další rok v RB, aby pak mohl odstartovat další etapu ve vytrvalostních závodech.

Když jsem zmínila Fernanda, tak jsem celou dobu chtěla slyšet nějaký Markův názor na něj, příhodu nebo tak něco. Dočkala jsem se až na samotném závěru :-)

"S Fernanddem jsem se prvně setkal v roce 2000, kdy jsme spolu závodili ve Formuli 3000. Myslím, že jsme se oba respektovali, protože jsme tenkrát oba jezdili v průměrných týmech, a přesto vyhrávali závody a získávali pódia. Z toho, co o Fernandovi vím, byla jeho výchova na venkově ve Španělsku podobná té mé v Austrálii. Trvá dlouho získat si jeho důvěru. Bavili jsme se spolu během závodních víkendů a seděli vedle sebe na jezdeckých střetnutích. Abych byl fér, tak náš vztah média vykreslila jako silnější, než jaký ve skutečnosti byl. Hrávali jsme občas tenis, když jsme testovali nebo byli v zámořských závodech, kde jsme sdíleli během jednoho týdne stejný hotel. Naše přátelství a vzájemný respekt vzrostl, když jsme začali mluvit o tom, že bych se přidal k Ferrari a mnohem více pak, když zatoužil závodit s Porsche v Le Mans v roce 2015. Žádný z těch příběhů neprosákl do médií - vždy byli dobrých šest měsíců pozadu! Fernando je plachý kluk a mimo vůz si moc nevěří, ale posaďte ho do závodního auta a budete mít problém najít na světě lepšího jezdce!"

Knížka Marka Webbera rozhodně rozvířila stojaté vody Formule 1. Mark to napsal tak, jak to cítil. Vzal nás do svého soukromí, svěřil se s rodinnými problémy a řekl svou verzi příběhu o situaci v Red Bullu. Já si jsem jistá, že Vettel by jí vyprávěl zase jinak. Každopádně knížku vám určitě můžu doporučit. Nejvíce se mi líbil již zmíněný vztah s Ann a pak roky v Red Bullu. Fanouškům Sebastiana Vettela se ale asi moc zamlouvat nebude...

Citace: Mark Webber. Aussie Grit: My Formula One Journey
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Jaký je váš nejoblíbenější současný šampion?

Fernando Alonso
Lewis Hamilton
Kimi Räikkönen
Sebastian Vettel

Komentáře

1 Michal Michal | 19. března 2017 v 11:39 | Reagovat

Velmi zajímavý pohled do dění u Red Bullu.  A zároveń je to ukázka nezvládnutí dvou jezdců. Respektive jeho přístupu k nim. Osobně vidím největší chybu v tom, že na rozhodnutích se podílejí tři lidé, Horner, Mateschitz, a Marko. To nikdy nemůže dělat dobrotu, protože každý má své vlastní zájmy. Navíc by mě opravdu zajímala ta Vettelova smlouva a co vše v ní měl. Protože takhle to vypadá, že dle smlouvy měl být tým nastaven tak, aby vyhrával jen on.

Navíc je to už druhé velké ponaučení o tom, kam až může vést snaha o rovné podmínky. Proto se netajím tím, že preferuju to u Ferrari už několikrát odzkoušené rozdělení na týmovou jedničku a nulu. :-D  Samozřejmě, teď když máme Vettela s Kimim je to trochu jiné. I když mám podezření že Kimi závodí spíše z radosti. A Vettel je ten který chce titul. Ale i tak, bych byl radši kdyby letos získal titul Kimi. Zaslouží si být dvojnásobný šampion. ;-)

2 Katka Katka | 25. března 2017 v 17:30 | Reagovat

[1]: Mně spíš příjde, že Kimi jezdí pro peníze. A nemyslím si, že si zaslouží víc jak jeden titul. On není stejně dobrý jako Fernando :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama