Jak Vettel daroval titul Hamiltonovi

30. října 2018 v 15:48 | Katka |  Sezona 2018
Lewis Hamilton v neděli opět psal historii. Získal svůj pátý mistrovský titul, což se před ním povedlo jen dvěma mužům - Juanu Manuelovi Fangiovi a Michaelovi Schumacherovi, který jich získal dokonce sedm. Už nyní patří k největším velikánům tohoto sportu. Mimo pěti titulů získal nejvíce pole-position v historii a jen 20 vítězství mu chybí na vyrovnání Schumacherova rekordu. Přitom část sezony to s ním vůbec nevypadalo dobře. Ferrari vypadalo, že má technicky navrch. Vettel byl ve formě a Hamilton na kolenou. Přesto přišel zvrat a vše se obrátilo.



VC Velké Británie. Hamiltonův domácí závod. Vyhraná kvalifikace a vše vypadalo, že si po zpackaném rakouském závodě, kde ho zradil jeho Mercedes, pojede pro další vítězství na domácí půdě. Jenže krátce po startu do něj narazil Kimi Räikkönen a Brit se náhle ocitl na konci pole. Dojel sice druhý, ale jeho zklamání mohl vidět každý, krátce po závodě neposkytl ani tradiční rozhovor. Vettel v té chvíli navýšil vedení a když hned další kvalifikaci, která byla domácí tentokrát pro něj, vyhrál a Hamilton po technických problémech skončil až 14., vypadalo vše růžově zase pro jezdce Ferrari. Jenže právě Německo byl zřejmě zlomový bod v šampionátu.

Vettel od začátku závodu ujížděl a za normálních podmínek by pravděpodobně bez problémů vyhrál, jenže v Německu začalo pršet a jezdec Ferrari skončil z prvního místa v bariéře. To Hamilton se ze 14. místa probojovával dopředu, a nakonec z toho bylo senzační vítězství. Před závodem vedl Vettel o osm bodů, po něm na svého rivala ztrácel 17. V půlce sezony to není propastná ztráta, zvlášť když máte tak dobré auto, jaké tenkrát Ferrari bylo. Jenže proti Hamiltonovi, který se ze dna dostal na koně, si chyby nemůžete dovolit. A tohle rozhodně jediná chyba nebyla.

V Itálii došlo na další nepovedený závod. Ferrari si vedlo velmi dobře. Vyhrávali tréninky a získali i první řadu, italští fanoušci už už otevírali šampaňské. Jenže start byl jak z nejhorší noční můry. Räikkönenovi se nepovedl a Vettel po kolizi s Hamiltonem skončil v hodinách. Brit si tak dojel pro další vítězství, zatímco Vettel se nedostal ani na pódium. Další výrazná rána v boji o šampionát. Rozdíl 30 bodů.

Singapur býval pro Mercedes slabým závodem a tréninky naznačovaly, že by Ferrari mohlo smůlu zlomit. Jenže Hamilton byl dominantní a Vettel skončil po taktické chybě týmu třetí. A náhle další nárůst ztráty o 10 bodů.

V Japonsku po chybě i špatně zvolené strategii skončil Vettel v kvalifikaci až devátý. V závodě si sice polepšil, ale kolidoval pro změnu s Verstappenem.

Závod v USA si Vettel pokazil už v trénincích. Tam nezpomalil, když nad okruhem vládly červené vlajky, a tak vyfasoval penalizaci. A v závodě pak opět skončil v hodinách, kdy došlo ke kontaktu mezi ním a Ricciardem. V tu dobu ale jeho šance byly prakticky už jen teoretické.

Už na začátku sezony v Číně Vettel kolidoval s Verstappenem. Tenkrát měl na kontě dvě vítězství a vyhrál kvalifikaci. V závodě pak kvůli tomuto skončil až osmý. V Baku také nedokázal využít pole-position, když při pokusu o předjetí vedoucího Bottase probrzdil a propadl se mimo stupně vítězů.

Ani Ferrari samozřejmě nebylo bezchybné - nepovedené zastávky v boxech či strategická rozhodnutí. Pravdou ale je, že od roku 2008 asi neměli tak velkou šanci na titul. Týmu z Maranella se podařilo dohnat Mercedes a v řadě závodů měli navrch. Jenže když se nedařilo Hamiltonovi či Mercedesu, Vettel toho nedokázal využít a kolikrát na zlatém podnose daroval vítězství svému rivalovi.

Samozřejmě není vše jen vina Vettela, máslo na hlavě má i Ferrari. Na druhou stranu Němec těch bodů vlastní vinou ztratil opravdu hodně. A když není bezchybný tým, o to víc by se měl snažit jezdec. Stačí se kouknout kolik bodů ztratil vypadnutím v Německu a probrzděním v Baku. V Německu si měl v pohodě dojet pro 25 bodů, Hamilton by jich pak měl maximálně 18. Což už snižuje současný rozdíl 68 bodů na 36. Některé věci můžeme svést i na špatné počasí. Jenže je smůla, že Hamilton je prostě na vodě momentálně nejlepší? Ani všechny kontakty určitě nebyly chybou Vettela, jenže koukněte, jak závodí Hamilton. Kolikrát místo risku kontaktu uhne a jezdce prostě zkusí předjet jinde nebo v boxech. Závodí víc hlavou a ví, že na startu se závod nevyhrává, tedy většinou.

Vettel šel do spousty soubojů velmi optimisticky. I ostatní jezdci závodí a prostě mu neuhnou jen proto, že je to Vettel a že bojuje o titul. Navíc rozhodně ne někdo jako je Verstappen. Proč by to také dělal? Risk je zisk, ale někdy také ne. A s autem, které měl Vettel k dispozici, riskoval až příliš. A nevyplatilo se to hned několikrát, a i proto se teď Hamilton raduje z dalšího titulu mistra světa.

Nechci tím teď říct, že je špatné, že to zkusil a kdo jsem, abych to mohla soudit? Jen když už tak ztrácíte, tak musíte jet i na jistotu. Především pokud zrovna jezdíte před svým největším sokem. A to Hamilton už pochopil, a proto jezdí prakticky bez kolize.

Také bych nerada, aby to celé vyznělo tak, že Hamilton vyhrál jen proto, že Vettel dělal chyby. To rozhodně ne. Myslím, že Lewis zas a znova ukázal, že má jeho jméno být vedle velikánů jako byl Schumacher, Senna nebo Fangio. Že je ve stejné kategorii a že možná jednou za pár let se na něj budeme dívat jako na toho nejlepšího z nejlepších. Kdo ví? Každopádně to byla pro Brita jedna z nejlepších sezon vůbec, kdy bojoval s mnohdy lepším Ferrari. Opět musel dohánět ztrátu a tvrdě bojovat. Vyhrál kvalifikace i závody, které neměl, a především v těch důležitých chvílích nedělal chyby a jel lépe než kdo jiný. A to udělalo rozdíl.

Tak jako tak Ferrari mělo letos jedinečnou šanci získat jezdecký titul. Kdyby na druhé straně nezávodil Hamilton, dost možná by jim to i vyšlo. A je klidně možné, že pokud by místo Vettela ve voze seděl Alonso nebo Ricciardo, tak se to Ferrari i tak povede. Nebýt zbytečných kolizí či probrzdění, mohl Vettel vést i přes strategické chyby svého týmu. I proto je pro Ferrari dobře, že dává šanci Leclercovi, který se může brzy stát lídrem stáje z Maranella. A proč ne třeba už příští rok? Jen si vzpomeňme na raketový start Hamiltona v McLarenu nebo jak si vedle Sebastiana vedl hned první rok Daniel Ricciardo. Nic není nemožné a tak třeba už za rok bude titul v rukou mladého Monačana.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Michal Michal | 30. října 2018 v 20:23 | Reagovat

Je to dobrý článek. A v zásadě se vším souhlasím. Ferrari a Vettel si to prohrál sám. Udělali jsme příliš mnoho chyb. A nedokázali jsme využít Hamiltonovi slabosti.  Je sice otázkou jak by to dopadlo, kdyby se do protisměru otočil na Monze Hamilton, a v Japonsku Verstappen, ale to jsou kdyby.

Jen si tedy troufnu říct, že kdyby v našem voze seděl Alonso, a byl ve stejné situaci jako Vettel dopadl by stejně. Moc nevěřím tomu, že by to Alonso nezkusil hned. A Ricciardo by asi neměl tolik vítězství.

Už teď říkám, že nevěřím tomu, že příští rok pojede Leclerc na titul. Vettel bude chtít odplatu za tenhle rok, a tým půjde za ním. Navíc i kdyby nastala stejná situace jako s Hamiltonem v roce 2007. Tak my jsme Ferrari a tady vládne pevná ruka týmové režie.

2 Katka Katka | 31. října 2018 v 10:16 | Reagovat

[1]: Nemyslím, že by dopadl stejně. Jednak známe Fernanda a jeho starty a jednak se koukni, kolik míval na čele kontaktů. A s Ricciardem. On pokud ho nezradí technika, tak je konzistentní a co se týče předjíždění, tak je jeden z nejlepších.

S Leclercem nikdy nevíš. Věřím, že pokud by byl v úvodu sezony lepší, tak proč tu šanci nedat i jemu. Samozřejmě je otázka, jak si nakonec povede, ale já bych ho rozhodně neodepsala. Viz jak si Vettel vedl vedle Ricciarda.

3 Greena Greena | Web | 2. listopadu 2018 v 9:25 | Reagovat

Já už F1 nesleduju :-( .

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama